2019-2020

Tunnelmia tammikuulta 2020

Uusi vuosi 2020 ja uusi vuosikymmen lähti tohinalla käyntiin. Koulu täyttyi loman jälkeen taas iloisista opiskelijoista, niin uusista kuin vanhoista.

kuva: Petri Loman

Kevätlukukauden alkaessa aloitti opintonsa myös uusi aikuisten perusopetuksen ryhmä 19D.

Perjantaina 10.1. heillä oli viikon päätteeksi perusopetuksen tuutorien kanssa ryhmäpaja. Kuvassa myös koulumme opintoavustaja Keise ja ryhmänohjaaja Tiina. Pajassa tehtiin hauskoja tutustumistehtäviä ja kaikilla oli mukavaa yhdessä! Mukavaa, kun tulitte opiskelemaan meille.

Tekstit: Merja Virtanen ja Jutta Heikkinen

Tunnelmia joulukuulta 2019

Perjantaina 13.12. aikuislukion kaksi perusopetuksen ryhmää ja lukioon valmistavan koulutuksen ryhmä kävivät tutustumassa Fazer Experience Vierailukeskukseen. Fazerilassa saatiin tietoa niin suklaan valmistuksesta kuin yrityksen historiasta ja ihasteltiin kananmunista rakennettua pupua. Jonkin verran syötiin myös suklaata. Tästä on oikein hyvä aloittaa loman vietto!

kuva: Milla Koskenniemi

Kuvassa tonttu ihastelee Stadionin tornia koulun juhlasalin ikkunasta. Olympiastadionin avajaisia päästään viettämään ensi kesänä.

kuva: Jutta Heikkinen

Lämmin kiitos kaikille kuluneesta vuodesta 2019. Tästä on hyvä jatkaa uuteen vuoteen 2020 ja kevättä kohti.

Tekstit: Satu Mattila ja Jutta Heikkinen

Aikuislukion lakkiaisjuhla 5.12.2019

Nopeasti kulunut syyslukukausi huipentui itsenäisyyspäivän alla torstaina 5.12., jolloin aikuislukion lakkiaisjuhlaa vietettiin klo 17 alkaen perinteiseen tapaan koulun juhlasalissa. Aikuislukiosta valmistui tänä syksynä 29 uutta ylioppilasta.

kuva: Petri Loman

Aikuislukion rehtori Marja-Leena Ruha-Tuomola pitämässä puhetta.

kuva: Petri Loman

Illan aikana saatiin nauttia lukuisista musiikkiesityksistä. Kuvassa opettajat Eliisa Jahnsson ja Päivi Turumäki.

kuva: Petri Loman

Koulumme perustajan nimeä kantava Yrjö Jahnssonin säätiö perustettiin 1950-luvulla. Aikuislukiostamme valmistuvat ylioppilaat saavat lukuvuosittain säätiön myöntämiä stipendirahoja. Tämän lisäksi Töölön yhteiskoulu Oy:n hallitus myöntää stipendejä koulustamme valmistuville opiskelijoille.

Yrjö Jahnssonin säätiön stipendit jaettiin seuraaville syksyn 2019 ylioppilaille:

• Jokela Rasmus
  • Orenius Miriam
  • Virtanen Sissi

Töölön yhteiskoulu Oy:n hallituksen myöntämät stipendit jaettiin seuraaville syksyn 2019 ylioppilaille...

• Brisson Andree
  • Eloranta Marjatuulikki
  • Ukhov Andrey

… sekä syksyllä lukioon valmistavasta koulusta valmistuville:

• Haji Ali Farhio Abdullahi
  • Suhendi Samu

muut stipendit:

• Virtanen Sissi, kirjastipendi menestyksekkäistä biologian, maantieteen ja terveystiedon opinnoista.

kuva: Jutta Heikkinen

Upeina airuina toimivat Tino Isberg ja Katariina Tuomikoski.

kuva: Petri Loman

Syksyn 2019 tuore ylioppilas Rasmus Jokela piti juhlassa perinteisen ylioppilaan puheen.

kuva: Jutta Heikkinen

Lämpimät onnittelut kaikille tämän syksyn ylioppilaille!

Teksti: Jutta Heikkinen

Tunnelmia loka-marraskuulta 2019

Tiistaina 15.10. järjestettiin poistumisharjoitus, jossa harjoiteltiin koulusta poistumista tulipalotilanteessa kuvitteellisine tekosavuineen. Koulumme pyrkii järjestämään harjoituksia aina lukuvuosittain. Suuri kiitos harjoituksen mahdollistamisesta kuuluu jälleen Helsingin VPK:n riskienhallintaosastolle.

Kuvassa riskienhallintajohtaja Lasse Wallius (edessä vasemmalla), turvallisuuskouluttaja Fredrik Roos (takana vasemmalla), turvallisuuskouluttaja Pentti Perttula (keskellä oikealla), turvallisuuskouluttaja Kai Lindgren (takana oikealla), sekä aikuislukion työsuojeluvaltuutettu, lehtori Matti Kylä-Rekola (edessä oikealla).

kuva: Marja-Leena Ruha-Tuomola

Perjantaina 18.10. juhlittiin koepalauteillan päätteeksi aikuisten perusopetuksesta valmistujia. Perusopetuksesta valmistui nyt yksi ryhmä, 23 opiskelijaa. Opiskelijat olivat valmistaneet juhlavieraille upeat tarjottavat. Juhlassa pidettiin liikuttavia puheita ja aikuislukion opettajat sekä muu henkilökunta esittivät opiskelijoille vanhan suomalaisen kansanlaulun.

Töölön yhteiskoulu Oy:n myöntämiä stipendejä jaettiin kaksi kappaletta:

• Gaber Fekri
  • Muhammed Ahmed Hassan

Paljon onnea valmistuneille!

kuva: Keise Ali

kuva: Petri Loman

Perjantaina 22.11. opettaja- ja henkilöstökokouksessa vietettiin perinteisen kokouksen lisäksi myös ihanan ja pitkäaikaisen talouspäällikkömme Tuula Nordbon läksiäisiä. Tuula jää koulutyöstä ansaitulle eläkkeelle. Aikuislukion opettajat Katja Karhu ja Päivi Turumäki (alla kuvassa) olivat sanoittaneet Tuulalle oman laulun. Lisäksi koko aikuislukion väki esitti Tuulalle säkeistöjä kappaleesta "Sä kasvoit neito kaunoinen". Kiitos Tuula, että olet.

Tekstit: Jutta Heikkinen

Tunnelmia elo-syyskuulta 2019

Lukuvuosi 2019-2020 alkoi 1. jakson kursseilla maanantaina 26.8.2019. Uusi lukuvuosi on pyörähtänyt oikein mukavasti käyntiin. On ollut ilahduttavaa nähdä taas uusia ja vanhoja, jatkavia opiskelijoita.

Aikuislukion mainontaa näkyi elokuun aikana eri kanavissa ja moni olikin huomannut nyt myös raitiovaunujen kyljessä koulun mainoksen.

kuva: Petri Loman

Aikuislukion englannin ja ranskan opettajan Jenni Päkkilän koira Armi on myös päässyt koulun makuun niin ranskan kielen mainoskasvona kuin koulukoiraharjoittelijanakin, kun Armi vieraili viikolla 35 Perho Liiketalousopistossa.

Tämän mainoskuvan jälkeen Armi pääsi trimmattavaksi.

kuva: Jenni Päkkilä

Armi nautti huomion keskipisteenä olemisesta.

"Armi tässä hei."

kuva: Jenni Päkkilä

Aikuisten perusopetuksessa on tänä lukuvuonna kymmenen uutta innokasta tutor-opiskelijaa. He haluavat auttaa peruskoulun uusia opiskelijoita. Tutorien nimet ovat nähtävissä koulun ilmoitustaululla.

kuva: Merja Virtanen

Tiistaina 10.9. pidettiin perusopetuksen uusien opiskelijoiden hauska starttipaja. Siellä tehtiin tutorien avulla mukavia ryhmä- ja tutustumistehtäviä. Kuvassa osa osallistujista.

kuva: Merja Virtanen

Aikuislukion opiskelijakuntaan kuuluvat kaikki aikuislukiomme opiskelijat. Opiskelijakunnasta valitaan lukuvuosittain hallitus, joka kokoontuu säännöllisesti lukuvuoden aikana. Opiskelijoilla on mahdollisuus vaikuttaa monipuolisesti koulun arkeen ja toimintaan tulemalla mukaan opiskelijakunnan hallitukseen tai kertomalla toiveistaan hallituksen jäsenille.

Kuvassa lukuvuoden 2019-2020 opiskelijakunnan hallituksen jäseniä.

kuva: Satu Mattila

Keskiviikkona 18.9. aikuislukion lukioon valmistavan koulutuksen eli LUVA:n ryhmä kävi vierailulla Ateneumin taidemuseossa. Ryhmä tutustui suomalaisen taiteen klassikkoteoksiin, Hiljainen kauneus -näyttelyn teoksiin ja pääsi itsekin taiteilemaan raapekartonkitekniikalla. Nämä upeat kuvat otti ryhmän RO Satu Mattila.

Tekstit: Jutta Heikkinen ja Satu Mattila