2018-2019

Katsaus lukuvuoteen 2018-2019

Tunnelmia huhtikuulta 2019

Aikuislukiossamme järjestetään vuosittain useampia Yhteinen koulumme -tilaisuuksia, joissa opiskelijat ja koulun henkilökuntaa kokoontuu yhteisten asioiden äärelle. Torstaina 11.4. saimme hienoja vieraita, kun imaamit Anas Hajjar ja Mahamed Hassan kävivät koululla puhumassa opiskelusta ja suomalaisesta kulttuurista. Kiitos vielä kerran vieraille antoisasta keskustelusta.

kuva: opiskelija

Lukioon valmistavan koulutuksen eli LUVA:n opiskelijat kävivät ryhmänohjaajansa kanssa syömässä perjantaina 12.4. Hakaniemen Metro-ravintolassa. Lukukauden lopun yhteisestä ruokailusta on muodostunut jo perinne LUVA-ryhmässä. Mukana oli myös lukiolaisia, jotka ovat aktiivisesti käyneet LUVA:n suomen kursseilla.

Ruokailun aikana keskusteltiin tulevaisuuden suunitelmista ja suomen kielen erikoisuuksista. Ruoka oli oivallista ja kaikilla oli mukavaa. Kuvassa osa opiskelijoista.

kuva: Satu Mattila

Kevät tuntuu jo olevan pitkällä. Pääsiäistä vietettiin viikolla 17.

Tekstit: Jutta Heikkinen ja Satu Mattila

Tunnelmia maaliskuulta 2019

Tiistaina 12.3. starttasivat kevään yo-kokeet. Tänä keväänä myös matematiikka kirjoitetaan sähköisesti.

kuva: Petri Loman

Torstaina 14.3. Perho Liiketalousopistossa syksyllä 2018 opintonsa aloittanut aikuislukiomme liiketoiminnan kaksoistutkintoryhmä vieraili Amos Rexissä aikuislukion äidinkielen opettajan Sanna Karilaisen johdolla.

kuva: Sanna Karilainen

Keskiviikkona 20.3. LUVA-luokassa vietettiin Newroz-juhlaa. Newroz-juhlaa eli uudenvuodenjuhlaa viettävät keväisin kurdit ja monet muut kansat Lähi-idässä.

LUVA-ryhmässä opiskelevat LUVA:n ja lukion opiskelijat olivat valmistaneet maistuvia herkkuja. Opiskelijat kertoivat myös juhlan historiasta ja juhlaan liittyvistä perinteistä. Juhlintaan kuului tietysti myös laulua ja tanssia. Kuvissa juhlan järjestäneitä opiskelijoita sekä notkuva herkkupöytä.

Tunnelmia helmikuulta 2019

Perusopetuksessa on ollut kuluvassa 4. jaksossa tarjolla kotitalouskurssi. Torstaina 14.2. viimeisellä oppitunnilla opiskelijat valmistivat todella herkullisen juhla-aterian. Nam!

kuva: Petri Loman

Torstaina 14.2. Perho Liiketalousopiston ja aikuislukiomme kaksoistutkinto-opiskelijat viettivät penkkareita.

kuva: Perhon Instagram

Tunnelmia tammikuulta 2019

Perusopetuksen valmistujaisjuhla perjantaina 11.1.2019

Perusopetuksesta valmistuvia juhlittiin perjantaina 11.1. klo 18 alkaen koulun juhlasalissa. Perusopetuksesta valmistui tammikuussa 35 opiskelijaa. Lisäksi muutama opiskelija on jo saanut todistuksen aikaisemmin syksyllä.

kuva: Petri Loman

Perusopetuksen opiskelijat olivat valmistaneet herkullista ruokaa koulun väelle. Tunnelma juhlassa oli onnellinen ja vähän liikuttunutkin.

kuva: Petri Loman

Töölön yhteiskoulu Oy:n hallitus myöntää stipendejä koulustamme valmistuville opiskelijoille. Tammikuussa 2019 stipendit jaettiin seuraaville perusopetuksen opiskelijoille:

Töölön yhteiskoulu Oy:n myöntämät stipendit:

• Aadan Ali Sahro
  • Abbas Mohammed Kadhim
  • Al-Badrani Aiham Mihsin Khudair
  • Barre Hassan Mohamed
  • Haji Ali Farhio Abdullahi
  • Mahmudi Sayed Aref

Paljon onnea valmistujille!

Töölöläisen juttu syksyn 2018 ylioppilaasta Mailis Salosesta 16.12.2018

Nuotiolta ylioppilaaksi

Valkolakkinen Mailis Salonen on elinikäinen oppija.

Töölön yhteiskoulun juhlasaliin on pakkautunut juhlaväkeä salintäydeltä. Marraskuun viimeisen päivän pimeään iltaan toi valoa ja lämpöä ylioppilasjuhla, jossa yliopilaaksi julistettiin 24 iltalukion opiskelijaa. Tuoreiden ylioppilaiden lavea kirjo edusti elämänkaaren eri vaiheita ja erilaisia kulttuuritaustoja.
Juhlapuheessaan rehtori Marja-Leena Ruha-Tuomola korosti aikuislukiota tasa-arvoisena kohtauspaikkana ja vertasi koulua kirjaston kaltaiseksi tiedon lähteeksi. ”Yleissivistys on merkittävä pääoma”, hän kiteytti.
Ja kyllähän kylmäverisin kyynikkokin liikuttui, kun päämääränsä hienosti saavuttaneet ylioppilaat vitivalkoisissa lakeissaan kajauttivat kannattajajoukkojensa kanssa komeasti Gaudeamus igitur -laulun. ”Riemuitkaamme, vielä on suonissamme tulta” sopisi joka-aamuiseksi ohjenuoraksemme.

Mutta annetaanpa puheenvuoro itse päivänsankarille, Mailis Saloselle, joka 73-vuotiaana ikilikkana painoi valkolakin päähänsä ja jatkoi  juhlintaansa onnellisten ja iloisten kotijoukkojensa kanssa.
Töölöläiseen opinahjoon ja myös Suomen vanhimpaan aikuislukioon päätyminen ei ollut Saloselle aivan päivänselvä asia.

Istumme koulun kirjaston lukuhuoneessa, joka on pullollaan poikkeuksellisen hyvää ja iloista energiaa. Mailis Salonen on täydellinen mannekiini koululle ja koko aikuisopiskelulle.
Salosen juhlapäivä alkoi hänen taloyhtiönsä lukupiirin onnitteluilla ruusun ja kuohuviinin kera Gaudeamuksen säestyksellä.

”Mieheni kirjoitti ylioppilaaksi Lahden yhteiskoulun iltalinjalta. Kun hän  valmistui Helsingin kaupakorkeakoulusta ekonomiksi 1973 ja sai heti työpaikan, muutimme Helsinkiin. Ei silloin ollut samanlaista vaurautta ja tukien pönkittämää hyvinvointia kuin tänä päivänä, mutta me pärjäsimme.”
Ylioppilaslakin puuttuminen oli kyllä harmittanut Salosta sitten vuoden 1965, jolloin hän valmistui kauppaopistosta merkonomiksi.
Ei sillä, että lakin puute olisi häntä hänen urallaan hidastanut.
Salonen teki pitkän ansiotyönsä suomalaisen vaateteollisuuden parissa PR-ihmisenä. ”Tehtäväni oli edistää myyntiä. Työni oli fantastista, eikä ylioppilastutkinnon puuttuminen suoranaisesti häirinnyt uraani.”
Uteliaalle ja oppivaiselle Saloselle kaikkiruokainen lukeminen ja uusien asioiden oppiminen on aina ollut jokapäiväistä.

”Seuraan maailmanmenoa lehdistä ja olen onnekas, koska puolisoni on keskustelevainen ja haastava. Olemme saaneet asua ja tehdä töitä ihanassa Töölössä. Vaikka olemme muuttaneet täältä pois, ei Töölö koskaan lähde sydämestämme”, Salonen kuvailee.

Saloset olivat vuonna 2016 viettämässä lastensa kanssa juhannusta Mäntyharjulla. Yöttömässä yössä, nuotion äärellä hänen lapsensa ja miniänsä esittivät hänelle ajatuksen iltalukiosta ja kertoivat, että TYK on kiva koulu, jossa on hyvä oppimisympäristö.
”Tulen äärellä taisin kuitata asian muutamalla joolla. Mutta lupaus oli lupaus vaikkakin positiivisella painostuksella hankittu. Pian istuin kesämökkimme portailla ja minua jännitti valtavasti, kun soitin koulun kansliaan.”
Salosen ja monen muunkin vanhan polven koululaisen koulumuistot voivat olla hyvinkin ikäviä ja opettajien suorittaman alistamisen sekä nöyryyttämisen sävyttämiä.
Mutta koulun kansliassa puhelimeen vastasi sympaattinen ja ystävällinen Petri Loman, jolta Salonen kysyi, että opetetaanko teillä vanhoja naisia? ”Tervetuloa”, kannusti Loman.

Salonen kiittelee vuolaasti koulun henkilökuntaa, jota johtaa rehtori Marja-Leena Ruha-Tuomola. ”Hän on rakentanut koulun loistavan hengen ja ilmapiirin, joka on suvaitsevainen ja yksilöä kunnioittava. Voin sanoa, että tulin joka päivä koululle iloisin mielin.”

TYK:ssa opiskelee kaiken ikäisiä miehiä ja naisia. Vihreätukkaisia ja hunnutettujakin. ”Kyllähän jotkut vieraiden kulttuurien edustajista olivat äänekkäitä, mutta se kuului asiaan. Vierasmaalaisten kunnioitus vanhempia ihmisiä kohtaan oli esimerkillistä”, Salonen kiittelee.
”Osallistuin 2-4 kertaa viikossa oppitunneille, jotka pidettiin kello 17-20 välillä. Tulin koululle yleensä hyvissä ajoin, istuskelin käytävällä, kävin alakerran kahvilassa ja vietin aikaa kirjastossa, jonka fantastiset ladyt ansaitsevat ison kiitoksen.”

”Aikuislukiossa opiskellaan vapaaehtoisesti ilman paineita, mikä heijastuu ilmapiiriin. Osa opiskelijoista on hyvin päämäätietoisia. Oppilaiden arvostus ja heidän elämäntilanteensa huomioiminen kuuluu asiaa. Ihailen näitä opettajia, jotka jaksavat olla innostuneita ja kannustavia.” Koulussa saa myös ohjausta tietokoneen käytössä sekä tukiopetusta.

”Olin koulussa hyvinkin nuorten ihmisten kanssa tekemisissä. En pyri missään tapauksessa olemaan 25-vuotias, vaikka siltä minusta tuntuu. Ikä on asennekysymys. Naisesta tulee kuulemma näkymätön, kun hän täyttää 50 vuotta. Päinvastoin, juuri koulussa koin itseni näkyväksi. Myönnän, että ikä hidastaa vauhtia. Kuuden tunnin ylioppilaskokeen loppuvaiheessa aloin tuntea itseni väsyneeksi, eikä essee ottanut sujuakseen.”

”Puolisoni kannusti minua ja takasi minulle opiskelurauhan. Hän huolehti kotitöistä, ruoanlaitosta sekä kauppakäynneistä. Läksyjä oli paljon ja esimerkiksi saksankielen suoritin laudaturin arvoisesti itsenäisesti abitreenien avulla. Kun luen, niin pänttään samalla tietoja tekemällä muistiinpanoja”, hän kuvailee oppimisprosessiaan.
Aivojaan Salonen voitelee myös ristisanatehtävillä ja sudokulla.
Kirjallisuutta ahmiva Salonen on huolissaan nykyihmisten suomenkielentaidosta. Yhdyssanat ovat heillä hukassa, käsitteitä ei ymmärretä ja aniharva osaa teititellä.

Salonen suosittelee reippautta ja virikkeellisyyttä nostattavaa aikuisopiskelua kaikille. ”Opiskelu on myös hyvä tapa tulla ulos ihmisten ilmoille ja karkottaa yksinäisyyttä”, Salonen korostaa. Tutkinto-opiskelu on ilmaista ja oppikirjoja voi lainata kirjastosta.

”Rakastan ruoanlaitoa ja leipomista. Mieheni, joka on aina ollut paras mentorini ja tuutorini, on nyt hyvin iloinen, kun olen taas palannut keittiöön”, Salonen naurahtaa.

Ensi vappuna Mailis Salonen voi olla kiireinen uudelleen virinneen maalausharrastuksensa parissa, mutta ennen kaikkea hän juhlii silloin rakkaittensa kanssa valkolakin kera.

Sakari Soininen

Juttu kuvineen luettavissa myös pdf-muodossa: Töölöläinen Nro 28 I 18

Tunnelmia joulukuulta 2018

Syyslukukauden lähestyessä loppuaan Töölön yhteiskoulun aikuislukion LUVA-ryhmä kävi lauantaina 8.12. syömässä Hakaniemen Metro-ravintolassa. Mukana olivat niin joulukuussa valmistuvat kuin kevätlukukaudella opintojaan jatkavat luvalaiset. Ruokailun aikana keskusteltiin tulevaisuuden suunnitelmista ja eri kulttuurien ruokatavoista. Vaikka ulkona satoi, tunnelma oli lämmin ja ruoka maistui.

kuva: opiskelija

Tiistaina 11.12. aikuislukion opiskelijakunnan hallitus ja yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä järjestivät syyslukukauden päätösjuhlan opiskelijoille, opettajille ja henkilökunnalle. Tarjolla oli mehua, pipareita ja keksejä sekä tietovisa palkintoineen.

kuva: Jutta Heikkinen

Perjantaina 14.12. vietettiin lukioon valmistavan koulutuksen eli LUVA:n valmistujaisjuhlia. Opiskelijat itse suunnittelivat juhlat ja järjestivät ohjelman osana yhtä S2-kurssia.

Valmistujaisissa rehtori ja ryhmänohjaaja jakoivat todistukset ja stipendit valmistuville opiskelijoille. Lisäksi syötiin herkkuja ja tanssittiin arabialaisia tansseja. Osa ryhmästä jatkaa opintojaan vielä kevätlukukaudella.

Tekstit: Satu Mattila (LUVA-ryhmästä kertovat jutut) ja Jutta Heikkinen

Aikuislukion lakkiaisjuhla 30.11.2018

Syksyn 2018 lakkiaisjuhlaa vietettiin perjantaina 30.11. klo 17.00 alkaen perinteiseen tapaan koulun juhlasalissa. Aikuislukiosta valmistui tänä syksynä 24 uutta ylioppilasta.

kuva: Jutta Heikkinen

Airuina toimivat Aleksi Löfman ja Lyydia Pajunen.

kuva: Petri Loman

Lakkiaisavustajina toimivat opettajat Katja Karhu (vas.) ja Milla Koskenniemi (oik.).

kuva: Petri Loman

Koulumme perustajan nimeä kantava Yrjö Jahnssonin säätiö perustettiin 1950-luvulla. Aikuislukiostamme valmistuvat ylioppilaat saavat lukuvuosittain säätiön myöntämiä stipendirahoja. Tämän lisäksi Töölön yhteiskoulu Oy:n hallitus myöntää stipendejä koulustamme valmistuville opiskelijoille.

Syksyllä 2018 stipendit jaettiin seuraaville ylioppilaille:

Yrjö Jahnssonin säätiön stipendit:

• Sivén Jenny
  • Tarvainen Jani
  • von Gruenewaldt Linda

Töölön Yhteiskoulu Oy:n hallituksen myöntämät stipendit:

• Kauranen Joonas
  • Salonen Mailis
  • Wikman Erika

Tämän syksyn tuore ylioppilas Joonas Kauranen piti ylioppilaan puheen.

kuva: Petri Loman

Lämpimät onnittelut kaikille tämän syksyn ylioppilaille!

Tunnelmia marraskuulta 2018

Tiistaina 13.11. pidettiin tutkivan työkentelyn TO1-kurssin aloitustilaisuus. Kurssin teemana on tänä vuonna kestävä tulevaisuus. Kurssin voi aloittaa milloin tahansa lukuvuoden aikana ja se suoritetaan sähköisessä oppimisympäristössä Peda.netissä.

Kurssin opettajina toimivat Milla Koskenniemi, Satu Mattila ja Ville Hirvonen.

kuva: Petri Loman

Perjantaina 23.11. aikuislukion opiskelijakunnan hallitus järjesti kokeiden palauteillan yhteyteen kierrätyspöydän. Pöydästä sai hakea ilmaiseksi vaatteita ja tavaroita. Tämän lukuvuoden teema onkin koulussamme kestävä tulevaisuus.

Tunnelmia lokakuulta 2018

Lukuvuoden 2. jakso alkoi tiistaina 9.10.

kuva: Petri Loman

Perjantaina 12.10. oli perinteinen uusien opiskelijoiden ryhmäytymispaja. Siellä syksyllä aloittaneet ryhmät 18A, 18B ja 18C tekivät erilaisia hauskoja ryhmätehtäviä tuutoreiden ja ryhmänohjaajien kanssa. Kuvassa osa tapahtumaan osallistuneista opiskelijoista.

kuva: Merja Virtanen

Maanantaina 15.10. pidettiin perusopetuksen tammikuussa alkavaan ryhmään hakevien suomen kielen testi. Testiin osallistui lähes 200 hakijaa.

Tiistaina 16.10. koulussamme järjestettiin vuosittainen poistumisharjoitus. Harjoituksessa jäljiteltiin tulipaloa tekosavulla koulun 5. kerroksessa. Kiitos kaikille poistumisharjoitukseen osallistuneille, harjoitus onnistui hienosti!

Kuvassa Helsingin VPK:n riskienhallintaosastosta Lasse Wallius (edessä vasemmalla), Matti Salonen, Pentti Perttula ja
Kaj Lindgren sekä koulumme työsuojelutoimikunnan jäsen, lehtori Matti Kylä-Rekola (kuva: Marja-Leena Ruha-Tuomola)

Tekstit: Jutta Heikkinen ja Merja Virtanen

Tunnelmia elo-syyskuulta 2018

Lukuvuosi 2018-2019 alkoi pitkän ja erittäin lämpimän kesän jälkeen mukavissa tunnelmissa, kun sekä opintojaan jatkavat että uudet opiskelijat aloittivat opintonsa.

1. jakson opetus alkoi maanantaina 27.8.

kuva: Petri Loman

Aikuislukiossamme aloitti syyslukukaudella kolme uutta perusopetuksen ryhmää. Uusia ryhmiä opastavat perusopetuksen omat tutorit.

Perusopetuksen tutor-opiskelijoita (kuva: Merja Virtanen)

Syksyn saapuminen tarkoittaa myös luonnollisesti ylioppilaskokeita.

kuva: Petri Loman

Tänä syksynä kaikki yo-kokeet ovat sähköisiä matematiikkaa lukuunottamatta. Kuvassa aikuislukiomme lehtori Jaana Uitti viimeisten paperisten yo-koetehtävälähetysten kanssa.

kuva: Marja-Leena Ruha-Tuomola

Perjantaina 14.9. aikuislukion henkilökunnalle järjestettiin hätäensiapukoulutus. Koulutukseen osallistui 11 henkilökunnan jäsentä. Hätäensiapukoulutuksen järjesti Suomen Ensiapukoulutus Oy ja innoittavana opettajana toimi Anne Pirkkalainen. Kuvassa nukkea elvyttää aikuislukion biologian, maantiedon ja terveystiedon opettaja Tiina Korkiakangas.

kuva: Marja-Leena Ruha-Tuomola

Aikuislukiomme ystävyyskoulutiimi piti tiistaina 25.9. lukuvuoden ensimmäisen kokouksen. Tiimi suunnittelee yhteistoimintaa Somalimaassa olevan ystävyyskoulumme kanssa. Kaikki kiinnostuneet aikuislukiolaiset ovat tervetulleita mukaan tiimiin!

kuva: Mohamed Achenchab

Aikuislukiomme opiskelijakuntaan kuuluvat kaikki koulun opiskelijat. Opiskelijakunnan hallituksessa voi kehittää koulua ja vaikuttaa koulun asioihin. Opiskelijakunnan hallitus valitaan lukuvuodeksi kerrallaan.

Keskiviikkona 26.9. opiskelijakunnan hallitus kokoontui. Opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtajana toimii tänä lukuvuonna Asha Sheikh Musse.