2018-2019

Katsaus lukuvuoteen 2018-2019

Tunnelmia joulukuulta 2018

Syyslukukauden lähestyessä loppuaan Töölön yhteiskoulun aikuislukion LUVA-ryhmä kävi lauantaina 8.12. syömässä Hakaniemen Metro-ravintolassa. Mukana olivat niin joulukuussa valmistuvat kuin kevätlukukaudella opintojaan jatkavat luvalaiset. Ruokailun aikana keskusteltiin tulevaisuuden suunnitelmista ja eri kulttuurien ruokatavoista. Vaikka ulkona satoi, tunnelma oli lämmin ja ruoka maistui.

kuva: opiskelija

Tiistaina 11.12. aikuislukion opiskelijakunnan hallitus ja yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä järjestivät syyslukukauden päätösjuhlan opiskelijoille, opettajille ja henkilökunnalle. Tarjolla oli mehua, pipareita ja keksejä sekä tietovisa palkintoineen.

Tekstit: Satu Mattila (LUVA-ryhmä syömässä) ja Jutta Heikkinen

Aikuislukion lakkiaisjuhla 30.11.2018

Syksyn 2018 lakkiaisjuhlaa vietettiin perjantaina 30.11. klo 17.00 alkaen perinteiseen tapaan koulun juhlasalissa. Aikuislukiosta valmistui tänä syksynä 24 uutta ylioppilasta.

kuva: Jutta Heikkinen

Airuina toimivat Aleksi Löfman ja Lyydia Pajunen.

kuva: Petri Loman

Lakkiaisavustajina toimivat opettajat Katja Karhu (vas.) ja Milla Koskenniemi (oik.).

kuva: Petri Loman

Koulumme perustajan nimeä kantava Yrjö Jahnssonin säätiö perustettiin 1950-luvulla. Aikuislukiostamme valmistuvat ylioppilaat saavat lukuvuosittain säätiön myöntämiä stipendirahoja. Tämän lisäksi Töölön yhteiskoulu Oy:n hallitus myöntää stipendejä koulustamme valmistuville opiskelijoille.

Syksyllä 2018 stipendit jaettiin seuraaville ylioppilaille:

Yrjö Jahnssonin säätiön stipendit:

• Sivén Jenny
  • Tarvainen Jani
  • von Gruenewaldt Linda

Töölön Yhteiskoulu Oy:n hallituksen myöntämät stipendit:

• Kauranen Joonas
  • Salonen Mailis
  • Wikman Erika

Tämän syksyn tuore ylioppilas Joonas Kauranen piti ylioppilaan puheen.

kuva: Petri Loman

Lämpimät onnittelut kaikille tämän syksyn ylioppilaille!

Teksti: Jutta Heikkinen

Tunnelmia marraskuulta 2018

Tiistaina 13.11. pidettiin tutkivan työkentelyn TO1-kurssin aloitustilaisuus. Kurssin teemana on tänä vuonna kestävä tulevaisuus. Kurssin voi aloittaa milloin tahansa lukuvuoden aikana ja se suoritetaan sähköisessä oppimisympäristössä Peda.netissä.

Kurssin opettajina toimivat Milla Koskenniemi, Satu Mattila ja Ville Hirvonen.

kuva: Petri Loman

Perjantaina 23.11. aikuislukion opiskelijakunnan hallitus järjesti kokeiden palauteillan yhteyteen kierrätyspöydän. Pöydästä sai hakea ilmaiseksi vaatteita ja tavaroita. Tämän lukuvuoden teema onkin koulussamme kestävä tulevaisuus.

Teksti: Jutta Heikkinen

Tunnelmia lokakuulta 2018

Lukuvuoden 2. jakso alkoi tiistaina 9.10.

kuva: Petri Loman

Perjantaina 12.10. oli perinteinen uusien opiskelijoiden ryhmäytymispaja. Siellä syksyllä aloittaneet ryhmät 18A, 18B ja 18C tekivät erilaisia hauskoja ryhmätehtäviä tuutoreiden ja ryhmänohjaajien kanssa. Kuvassa osa tapahtumaan osallistuneista opiskelijoista.

kuva: Merja Virtanen

Maanantaina 15.10. pidettiin perusopetuksen tammikuussa alkavaan ryhmään hakevien suomen kielen testi. Testiin osallistui lähes 200 hakijaa.

Tiistaina 16.10. koulussamme järjestettiin vuosittainen poistumisharjoitus. Harjoituksessa jäljiteltiin tulipaloa tekosavulla koulun 5. kerroksessa. Kiitos kaikille poistumisharjoitukseen osallistuneille, harjoitus onnistui hienosti!

Kuvassa Helsingin VPK:n riskienhallintaosastosta Lasse Wallius (edessä vasemmalla), Matti Salonen, Pentti Perttula ja
Kaj Lindgren sekä koulumme työsuojelutoimikunnan jäsen, lehtori Matti Kylä-Rekola (kuva: Marja-Leena Ruha-Tuomola)

Tekstit: Jutta Heikkinen ja Merja Virtanen

Tunnelmia elo-syyskuulta 2018

Lukuvuosi 2018-2019 alkoi pitkän ja erittäin lämpimän kesän jälkeen mukavissa tunnelmissa, kun sekä opintojaan jatkavat että uudet opiskelijat aloittivat opintonsa.

1. jakson opetus alkoi maanantaina 27.8.

kuva: Petri Loman

Aikuislukiossamme aloitti syyslukukaudella kolme uutta perusopetuksen ryhmää. Uusia ryhmiä opastavat perusopetuksen omat tutorit.

Perusopetuksen tutor-opiskelijoita (kuva: Merja Virtanen)

Syksyn saapuminen tarkoittaa myös luonnollisesti ylioppilaskokeita.

kuva: Petri Loman

Tänä syksynä kaikki yo-kokeet ovat sähköisiä matematiikkaa lukuunottamatta. Kuvassa aikuislukiomme lehtori Jaana Uitti viimeisten paperisten yo-koetehtävälähetysten kanssa.

kuva: Marja-Leena Ruha-Tuomola

Perjantaina 14.9. aikuislukion henkilökunnalle järjestettiin hätäensiapukoulutus. Koulutukseen osallistui 11 henkilökunnan jäsentä. Hätäensiapukoulutuksen järjesti Suomen Ensiapukoulutus Oy ja innoittavana opettajana toimi Anne Pirkkalainen. Kuvassa nukkea elvyttää aikuislukion biologian, maantiedon ja terveystiedon opettaja Tiina Korkiakangas.

kuva: Marja-Leena Ruha-Tuomola

Aikuislukiomme ystävyyskoulutiimi piti tiistaina 25.9. lukuvuoden ensimmäisen kokouksen. Tiimi suunnittelee yhteistoimintaa Somalimaassa olevan ystävyyskoulumme kanssa. Kaikki kiinnostuneet aikuislukiolaiset ovat tervetulleita mukaan tiimiin!

kuva: Mohamed Achenchab

Aikuislukiomme opiskelijakuntaan kuuluvat kaikki koulun opiskelijat. Opiskelijakunnan hallituksessa voi kehittää koulua ja vaikuttaa koulun asioihin. Opiskelijakunnan hallitus valitaan lukuvuodeksi kerrallaan.

Keskiviikkona 26.9. opiskelijakunnan hallitus kokoontui. Opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtajana toimii tänä lukuvuonna Asha Sheikh Musse.

kuva: opiskelija

Tekstit: Jutta Heikkinen