Koulumme lukuvuosi on ollut työntäyteinen niin opiskelijoille, opettajille kuin muulle henkilökunnallekin. Tiedämme, että aikuisopiskelija harvemmin pystyy keskittymään vain opiskeluun ja oppimisen halun tyydyttämiseen. Useimmat joutuvat järjestelemään työ- ja perhe-elämänsä monimuotoisia velvollisuuksia saadakseen edes kohtuullisesti opiskeluaikaa itselleen. Lisäksi suurin osa aikuisten perusopetuksen opiskelijoista on joutunut suorittamaan koko tutkinnon itselle vieraalla kielellä. Opiskeluaikana on pitänyt myös perehtyä uuden kotimaan sekä sen kulttuurin vaatimuksiin ja erityisyyksiin, huolehtia perheestä ja etsiä omia kotoutumisen väyliä. Yhteistyökoulujemme kaksoistutkintoa suorittaneet nuoret opiskelijamme ovat varmasti ajoittain joutuneet tasapainoilemaan erilaisten kurssivaatimusten, ylioppilaskokeiden ja vapaa-ajan houkutusten välillä.
Koulun henkilökunnalle päättymässä oleva lukuvuosi on ollut poikkeuksellisen vaativa. Samanaikaisesti arjen opetus- ja muun työn lisäksi on valmisteltu uusia opetussuunnitelmia, jotka otetaan käyttöön ensi syksynä. Lukuvuoden aikana on saatu valmiiksi kolme uutta opetussuunnitelmaa: Aikuisten perusopetuksen, Lukioon valmistavan koulutuksen ja Aikuisten lukiokoulutuksen opetussuunnitelma. Tämän lisäksi on perehdytty uudistuvan ylioppilastutkinnon digitaalisiin velvoitteisiin. On laadittu sähköisiä harjoituskokeita, osallistuttu ylioppilastutkintolautakunnan vaatimiin harjoituskokeisiin ja opeteltu tulevien sähköisten ylioppilaskokeiden toimeenpanoa. Ensi lukuvuotta varten on laadittu uudet kurssitarjottimet voidaksemme jälleen toivottaa tervetulleeksi eri opiskelupoluille uudet ja vielä jatkavat opiskelijamme.
Lukuvuoteen on mahtunut monenlaista uudistamis- ja kehittämistyötä koko kouluyhteisömme hyväksi. Töölöhän on enemmän kuin koulu – se on yhteisöllinen hyvän jakamisen kasvupaikka, jossa aikuisina opiskellaan, tehdään työtä, opitaan toinen toisiltamme. Koulumme erityisyytenä on ”kotikansainvälisyys”, jonka vieraskieliset opiskelijamme ovat tuoneet meille lahjana luokkiin, käytäville, opettajainhuoneeseen, koko kouluyhteisöömme. Meillä kaikilla tässä kotoisassa, omassa opiskelu- ja työyhteisössämme on mahdollisuus hivenen enemmän kasvaa monikulttuurisuuden ymmärtäjiksi ja siitä iloitseviksi ihmisiksi.
Onnittelut kaikille nyt valmistuneille opiskelijoillemme!
Lämpimät kiitokset kaikille yhteistyökumppaneillemme. Kiitos opettajakunnalle hyvästä, uudistavasta opetustyöstä. Kanssanne on leppoisaa jatkaa digimaailman valloittamista. Kiitos koko henkilökunnalle. Perinteikkäästi moderni aikuislukio rakentuu kestäväksi osaamisellanne, innostuneisuudellanne ja kaikkien meidän yhteistyöllä.
Toivotan teille kaikille valoisaa ja hyvää kesää runon sanoin:
”Kesä on luonnon tapa sanoa: Hei, nyt rentoudutaan!”
Marja-Leena Ruha-Tuomola
rehtori
Kuvassa historiallinen hetki: viimeinen saksan erillinen kuullunymmärtämiskoe alkamassa keväällä 2016. Sähköisessä yo-tutkinnossa kuuntelukoe ja kirjallinen koe ovat samana päivänä. Kuvassa rehtorit Ukkopekka Hyvönen ja Marja-Leena Ruha-Tuomola äänitteiden kanssa.
Toimintavuosi ja opetusjärjestelyt
Lukuvuosi 2015–2016 on ollut aikuislukiomme 88. toimintavuosi. Koulumme on Suomen vanhin ja yksi koko Euroopan vanhimpia aikuislukioita. Koulun perustajat, Yrjö ja Hilma Jahnsson, saivat virallisen luvan iltalinjan perustamiseen Helsingin suomalaisen yhteislyseon yhteyteen. Sittemmin iltalinja on vaihtanut sijaintia, omistajaa ja nimeä. Töölön Yhteiskoulu Osakeyhtiön omistuksessa koulu on ollut 1.8.1974 alkaen, ensin iltalinjana ja myöhemmin iltalukiona. 1.8.1994 voimaan astuneen lain myötä nimi muuttui aikuislukioksi.
Koko perusopetuksen tai lukion voi suorittaa 1,5—4 vuodessa. Opiskelijat ovat voineet valita erilaisista opiskelumuodoista itselleen sopivimman vaihtoehdon kurssitarjottimelta: opetusta on ollut tarjolla lähi- ja e-kursseina. Lähikursseja on tarvittaessa voinut suorittaa myös tenttien. Lukuvuoden aikana aikuislukiossamme on pidetty noin 432 kurssia, joilla opiskelijoita on ollut yhteensä lähes 1000.
Koulumme on tehnyt lisäksi yhteistyötä Helmi Liiketalousopiston, Suomen Liikemiesten Kauppaopisto – Helsinki Business Collegen sekä Helsingin Diakoniaopiston kanssa kaksoistutkintokoulutuksen parissa. Näissä kouluissa kaksoistutkintoa on lukuvuoden aikana suorittanut lähes 400 opiskelijaa, ja heille on järjestetty noin 120 lukiokurssia.
Kuluneena lukuvuonna vakinaisia aikuislukion lehtoreita on ollut 5 ja tuntiopettajia 35.
Lukuvuoden 2016–2017 opetus alkaa maanantaina 29.8.2016 kurssitarjonnan mukaisesti.
Kiitos kuluneesta lukuvuodesta ja tervetuloa syksyllä opiskelemaan kaikille avoimeen aikuislukioon!
Japanin opinnot aikuislukiossa innostavat
10.6.2016
Tiesitkö, että aikuislukiossamme voi opiskella myös japania? Tai että aikuislukiossa voi opiskella päivälukion ohella? Sara Schwab on hyvä esimerkikki ahkerasta opiskelijasta, jolle pelkät päivälukion kurssit eivät riitä. Hän on suorittanut kaikki aikuislukiomme japanin kurssit tavallisten lukio-opintojensa lisäksi japanin opettajamme Hiromi Umehara-Sorsan ohjauksessa. Sara on opiskellut japania nyt vuoden ja hän on pärjännyt hienosti opinnoissaan. Haastattelin Saraa hänen japanin opinnoistaan viimeisen kouluviikon aikana ja tässä siis hänen mietteitään.
Alunperin Sara kertoi innostuneensa japanin opiskelusta animen ja mangan kautta. Japani kuulosti kauniilta ja Sara on aina pitänyt kielten opiskelusta, joten opintojen aloittaminen tuntui luonnolliselta. Englannin, ruotsin ja japanin lisäksi tämä kielten monitaituri opiskelee myös ranskaa. Olin kiinnostunut kuulemaan, kuinka japanin opiskelu eroaa muiden kielen opiskelusta ja Saran mukaan haastavinta on kirjoittaminen ja kirjoitusmerkkien oppiminen. Ääntäminen toisaalta on helppoa, sillä se on samankaltaista suomen kanssa. Myöskään sanaston oppimista Sara ei pitänyt vaikeana.
Parasta japanin opiskelussa on Saran mielestä ollut kaikkien erilaisten juttujen tekeminen ja japanilaiseen kulttuuriin tutustuminen. Tunneilla on esimerkiksi juotu japanilaista teetä, kuunneltu opettajan omia kokemuksia ja maisteltu opettajan tekemää japanilaista ruokaa. Kuulostaa aika hyvältä! Saralla on seuraavanlaisia terveisiä kaikille, joita japanin opiskelu kiinnostaa: perusmerkit ovat helppoja ja ne oppii nopeasti, vaikeimpia merkkejä eli kanjeja ei välttämättä alkuun edes tarvitse opiskella. Eli ei kannata säikähtää uusien kirjoitusmerkkien opiskelemista!
Saralla on lukiota vielä vuosi jäljellä mutta kaikki japanin kurssit ovat siis suoritettu. Kysyinkin häneltä, kuinka hän aikoo pitää yllä japanin kielen taitoaan. Onko luvassa kenties ryntäys kaikkiin Helsingin sushipaikkoihin japania harjoittelemaan? Ilmeisesti ei, sillä Sara aikoo pitää kielitaitoaan yllä kuuntelemalla japaninkielistä musiikkia ja lukemalla kirjoja. En ole varmaan ainut, kenelle japaninkielinen musiikki on aika vieras ilmiö mutta onneksi Sara osasi antaa suosituksia: Ling Tosite Sigure ja Yui. Ei kuin googlettamaan ja kuuntelemaan!
Lukion jälkeen Sara aikoo jatkaa opintojaan Joutsenossa, sillä sieltä löytyy japanin kielen ja kulttuurin linja. Sitä ennen luvassa on matka Japaniin, sillä Saran äiti on luvannut matkan ylioppilaslahjaksi. Haastattelun päätteeksi kysyin vielä Saralta, olisiko hänellä mitään terveisiä japanin opettajallemme Hiromille. Sara halusi kiittää ja kertoi kaipaavansa japanin tunneille. Hänen mukaansa japanin kurssit ovat olleet todella ihania kokemuksia!
Töölön yhteiskoulun aikuislukio on mukana japanin opiskelua tukevassa Ippo-hankkeessa, jonka kirjastipendi annettiin tänä vuonna Saralle. Onnittelut stipendistä Sara, kiitos haastattelusta ja hyvää kesää! Arigatou gozaimasu!
Sara Schwab
Haastattelija: Heini Puhakka
Kuva: Heini Puhakka
Kevään 2016 lakkiaiset ja kevätjuhla
6.6.2016
Lakkiais- ja kevätjuhlaa vietettiin perjantaina 3.6.2016 klo 17 alkaen koulun juhlasalissa. Aikuislukiosta valmistui tänä keväänä 128 uutta ylioppilasta ja perusopetuksen päättötodistuksen sai 38 opiskelijaa. Todistuksen lukioon valmistavan koulutuksen (LUVA) suorittamisesta sai 9 opiskelijaa.
Ylioppilaan puheen piti Fabiola Hallberg.
Satu Mattila ja Tiina Korkiakangas toimivat lakkiaisvastaavina tänä lukuvuonna. Satu piti myös opettajan puheen valmistujille tänä keväänä.
Perusopetuksen valmistujan puheen piti Udeni Sundarasekara.
Rehtori Marja-Leena Ruha-Tuomola odottelee juhlan alkua.
Koulumme perustajan nimeä kantava Yrjö Jahnssonin säätiö perustettiin 1950-luvulla. Aikuislukiostamme valmistuvat ylioppilaat saavat lukuvuosittain säätiön myöntämiä stipendirahoja. Tämän lisäksi Töölön yhteiskoulu Oy:n hallitus myöntää stipendejä koulustamme valmistuville opiskelijoille.
Kevään 2016 stipendit jaettiin seuraaville henkilöille:
Yrjö Jahnssonin säätiön stipendit
Heikkilä Joona
Patro Lorenz Daniel
Polus Aku
Salander Iida
Tuominen Jani
Väisänen Joel
Töölön Yhteiskoulu Oy:n hallituksen myöntämät stipendit
Ali Mahamed Huseen
Berka Roman
Blomqvist Niklas
Egal Suhaib
Farzana Nadir Aram
Hietaranta Marianna
Hostikka Sara
Hämäläinen Tua
Jama Mustafe
Nordström Peter (erityismaininta Kivan Kaverin stipendi)
Nurmi Eemeli
Pajari Katariina
Pohja Johanna
Salad Hawokinn
Salah Ismail
Sundarasekara Udeni
Sänkiaho Iiro
Tipagon Thita
Viitala Mirka
Yksi ei halunnut nimeään julkaistavan.
Muut stipendit
Blomqvist Niklas, ruotsin kirjastipendi
Huuhtanen Jukka, kirjastipendi lukio-opinnoissa menestymisen johdosta
Ilmoniemi Tiina, kirjastipendi lukio-opinnoissa menestymisen johdosta
Nurmi Eemeli, Hitaan journalismin yhdistyksen myöntämä lehtistipendi äidinkielen opinnoissa menestymisen johdosta
Patro Lorenz Daniel, biologian kirjastipendi
Polus Aku, pitkän matematiikan kirjastipendi
Secic Armin, kirjastipendi lukio-opinnoissa menestymisen johdosta
Teeriaho Emmi, ruotsin kirjastipendi
Tuominen Jani, ruotsin kirjastipendi
Uutela Nora, kirjastipendi lukio-opinnoissa menestymisen johdosta
Viitala Mirka, terveystiedon ja biologian kirjastipendi
Volotinen Tommi, kirjastipendi lukio-opinnoissa menestymisen johdosta
Väisänen Joel, Hitaan journalismin yhdistyksen myöntämä lehtistipendi äidinkielen opinnoissa menestymisen johdosta
Onnea kevään 2016 ylioppilaille ja muille valmistuneille!
Teksti: Jutta Heikkinen
Kuvat: Petri Loman ja Jutta Heikkinen
Aikuislukion opiskelijoiden yhteinen kevätkauden päätösjuhla 2.6.2016
6.6.2016
Ennen kesäloman viettoon lähtemistä kaikkien aikuislukiomme opiskelijoiden kesken vietettiin kevätkauden päätösjuhlaa torstaina 2.6.2016, kevään viimeisenä koepalautusiltana.
Juhla pidettiin klo 16 alkaen koulun alasalissa. Juhlassa nautittiin yhdessäolon lisäksi mahtavasta ohjelmasta ja pienestä purtavasta.
Teksti: Jutta Heikkinen
Kuvat: Taija Kujala
Ippo – japani peruskoulussa ja lukiossa
24.5.2016
Ippo – japani peruskoulussa ja lukiossa on Opetushallituksen rahoittama valtakunnallinen hanke, joka käynnistyi vuonna 2012.
Ippo-koulujen verkostoon kuuluu 17 oppilaitosta, joista koulumme on yksi: Eiran aikuislukio, Espoonlahden lukio, Helsingin kielilukio, Joutsenon opisto, Kalajoen lukio, Kolarin lukio, Luostarivuoren koulu, Nummi-Pusulan koulu, Nummi-Pusulan lukio, Nurmijärven yhteiskoulun lukio, Oulun lyseon lukio, Porin lyseon lukio, Rajamäen yläaste, Rajamäen lukio, Ressun lukio, Tiirismaan lukio, Töölön yhteiskoulun aikuislukio.
Hanketta koordinoi Rajamäen lukio ja yhteistyökouluja ovat Nummi-Pusulan koulu ja lukio, Helsingin kielilukio, sekä Ressun lukio.
Hankkeen tavoitteena on kartoittaa japanin kieltä opettavia lukioita ja peruskouluja, edesauttaa japaninkieltä opettavien koulujen ja opettajien verkostoitumista, yhtenäistää ja kehittää japanin kielen opetusta peruskouluissa ja lukioissa, kehittää peruskouluun ja lukioon sopivaa opetusmateriaalia, sekä kannustaa ja motivoida japanin kielen opiskelijoita.
Koulumme on jo parin lukuvuoden ajan ollut innokkaasti mukana Ippo-hankkeessa. Mukana hankkeessa ovat koulustamme olleet japanin opettaja Hiromi Umehara-Sorsa ja englannin opettaja Heini Puhakka.
Kuluneen lukuvuoden aikana koulumme japanin kielen opiskelijat saivat hankkeen kautta mahdollisuuden osallistua 10.12.2015 Lahdessa järjestettyyn Japani-aiheiseen opiskelijatapahtumaan. Koulussamme järjestettiin hankkeen tiimoilta myös yksi kokous kaikille mukana oleville kouluille.
Koulumme jatkaa Ippo-hankkeessa toimimista myös ensi lukuvuotena.
Teksti: Heini Puhakka ja Jutta Heikkinen
Kielikahvila ja kierrätyspiste 27.4.2016
28.4.2016
Aikuislukissamme järjestettiin keskiviikkona 27.4.2016 kielikahvila opiskelijoille. Kielikahvilassa oli mahdollisuus puhua eri kielillä ja nauttia samalla pientä purtavaa. Tapahtuma oli avoin kaikille opiskelijoille, niin vasta-alkajille, kuin kielten opiskelun konkareillekin.
Kielikahvilaa järjestämässä ollut englannin opettajamme Heini Puhakka oli tyytyväinen tapahtumaan.
”Kielikahvilassa oli hyvä ja rento tunnelma. Opiskelijat tarvitsivat alkuun hieman rohkaisua, mutta kävivät lopulta reippaasti eri pöydissä juttelemassa,” Heini kertoo.
Myös päiväpuolelta 8D-ryhmän opiskelijat osallistuivat kielikahvilaan. Tämä kohotti osaltaan tunnelmaa ja keräsi kiitosta.
”8D:n opiskelijat olivat tosi iso apu englannin pöydissä, he olivat erittäin reippaita ja avuliaita ja puhuivat hyvää englantia. Oli tosi hienoa seurata vierestä, kun nämä kasit ja meidän perusopetuksen opiskelijat esimerkiksi pelasivat keskenään englanniksi pelejä ja vastasivat tietovisan kysymyksiin englannin kielestä. Englantia todellakin puhuttiin pöydissä paljon.’’
Kiitosta saivat myös koulun opettajat ja henkilökunta:
”Iso kiitos kaikille mukana olleille opettajille, yhteistyöllä homma pelasi tosi hyvin. Iso kiitos myös emännälle, tarjoilut oli hoidettu juuri niin kuin pitääkin, samoin oli hienoa, että vahtimestari Muha auttoi pöytien kanssa.”
Heini toivoi tulevaisuutta ajatellen muun muassa lisää kielipöytiä tapahtumaan. Seuraavaa kielikahvilaa hän jo odottaa.
”Jäi kyllä tosi hyvä fiilis tästä päivästä, oli niin hienoa nähdä opiskelijat niin luonnollisesti kommunikoimassa keskenään englanniksi. Seuraavaa kertaa odotellessa,” Heini hymyilee.
Kielikahvilan yhteydessä aikuislukion oppilaskunta järjesti kierrätyspisteen. Suomi toisena kielenä -opettajamme Merja Virtanen kertoo kierrätyspisteen ajatuksesta ja toteutuksesta:
”Aikuislukiossamme on keskusteltu paljon vihreistä arvoista ja kierrätyksestä, joten oppilaskunnan hallitus päätti järjestää koulullemme kierrätystapahtuman. Kun hallitus sai tiedon kielten opettajien suunnittelemasta kielikahvilasta, sovittiin yhteistyöstä heidän kanssaan. Niinpä kielikahvilaan yhteyteen alasaliin avattiin 27.4. kierrätyspiste, joka oli auki klo 16-20. Kierrätyspisteeseen kaikki halukkaat saivat tuoda tarjolle itselle tarpeettomiksi käyneitä ehjiä, hyväkuntoisia ja puhtaita tuotteita. ’’
Opiskelijoiden ja opettajien aktiivisuus ilahdutti Merjaa.
”Oli ilo havaita, miten aktiivisesti koulumme opiskelijat ja henkilökunta lahjoittivat pöytään tavaraa! Kierrätyspisteessä raha ei vaihtanut omistajaa, sillä kierrätyspisteessä kaikki oli ilmaista. Sen sijaan moni vaate tai tavara löysi uuden varsin tyytyväisen omistajan! Kierrätyspiste toimi koko illan hienosti opiskelijoiden voimin, ja tuotti ilmaiseksi iloa monelle!”
Aikuislukiomme on mukana yksityiskoulujen verkkolukiohankkeessa yhdessä 17 muun lukion kanssa. Verkkolukion avajaistilaisuus yhteistyössä mukana olevien koulujen rehtoreille, opinto-ohjaajille ja muille kutsuvieraille järjestettiin torstaina 7.4.2016 koulumme juhlasalissa. Kutsuvieraat, jotka eivät päässeet mukaan tilaisuuteen, pystyivät seuraamaan tilaisuutta livenä Periscope-sovelluksen kautta. Tilaisuudessa esiteltiin verkkolukiota, sen syntyhistoriaa ja tulevaisuuden suunnitelmia. Tunnelma tilaisuudessa oli innostunut ja kiinnostunut.
Verkkolukio tarjoaa syksystä 2016 alkaen yhteistyössä mukana olevien koulujen opiskelijoille runsaan kurssitarjonnan ja tarjolla on kattava valikoima erilaisia kursseja.
Verkkolukion ohjausryhmä yhdessä Yksityiskoulujen liiton puheenjohtajan Aki Holopaisen (keskellä) kanssa. Aikuislukiomme rehtori Marja-Leena Ruha-Tuomola (toinen oikealta) on toiminut ohjausryhmän puheenjohtajana.
Verkkolukiohankkeesta tehtiin myös juttu Töölöläiseen. Jutun voi lukea alta.
Koulussamme järjestettiin keskiviikkona 6.4. valtakunnallinen sähköisen ylioppilaskokeen harjoituskoe. Tämä oli viimeinen ”kenraaliharjoitus” ennen sähköisten yo-kokeiden alkamista syksyllä 2016. Harjoituksessa noudatettiin pääsääntöisesti sähköisen yo-kokeen ohjeita ja määräyksiä ja tilanne vastasi pitkälti oikeaa sähköistä yo-koetta.
Harjoituskoe järjestettiin yhdessä Töölön yhteiskoulun lukion kanssa. Aikuislukiomme puolelta harjoituskokeeseen osallistui kaksi opiskelijaa, Vappu Hietala ja Ronda Raappana. Harjoituskokeessa oli mahdollista tehdä saksan lyhyen oppimäärän, maantieteen tai filosofian koe. Nämä aineet sähköistyvät ensimmäisenä syksyllä 2016. Molemmat aikuislukion kokelaat tekivät maantieteen harjoituskokeen.
’’Laura Tuomisaari esitteli asian mantsan ykköskurssilla joskus ennen joulua ja uteliaana ilmoittauduin mukaan. Lähtökohtana oli, että halusin nähdä, miten koe tulee toimimaan ja mitä kaikkea siihen voidaan sähköisessä ympäristössä lisätä.”
”Pari kertaa kävin kone kainalossa koululla Päivi Turumäen ja Tom Bosasin opissa. Kiitos heidän, koetilaisuus sujui teknisesti kuin Strömsössä! Koetehtävät olivat monipuolisia ja niiden aineisto samoin. Omaksi töppäyksekseni luen sen, että olin perehtynyt tarvittaviin ohjelmiin liian suppeasti eli käyttänyt vain Libre Officea. Niinpä en käyttänyt aikaani opetteluun koetilanteessa vaan keskityin niihin tehtäviin, joissa ei tarvinnut/saanut piirtää mitään. Harmi, sillä olisin mielelläni suunnitellut Piikkiöön retkeilyreittiä! Koe vastasi kyllä hyvin ennalta tiedotettua ja omia odotuksiani, korkeintaan se oli niitä monipuolisempi.”
”Ensi syksyn kirjoituksiin en aio osallistua, mutta maantiedon kirjoittaminen vuoden päästä voi olla hyvinkin ajankohtaista. Mikäli järjestelyt opiskelijan kannalta sujuvat syksyllä yhtä hyvin kuin tämänpäiväinen kokeilu, ei kokeita pidä pelätä. Kirjoittajan tulee kuitenkin hallita perustaidot, jotta työ sujuu.’’
Vappu Hietala
Ronda jännitti aluksi harjoituskoetta. Koe kuitenkin sujui mukavasti ja hän odottaa hyvällä mielellä syksyn sähköisiä kokeita. Hän aikoo kirjoittaa ensi syksynä maantiedon.
”Myönnän, jännitin yo-kokeen harjoitustilannetta. Kaikki oli niin erilaista, virallisen tuntuista ja jännittynyttä luokkahuoneessa, missä teippasimme mahdollisia tekstejä, poistimme etikettejä ja valikoimme tavarat, mitä olimme ottamassa koetilanteeseen.”
”Oletin, että koneiden saaminen koevalmiuteen kestäisi vielä kauemmin kuin siihen sitten lopulta meni. Onneksi siellä oli osaavia ihmisiä, jotka tehokkaasti auttoivat jokaista, joka apua tarvitsi! Kokonaisuudessaan koetilanne vastasi odotuksiani, kaikki sujui mukavasti eikä mitään turhaa häslinkiä tapahtunut.”
”Odotan ensi syksyn kirjoituksia jännittyneenä, mutta kuitenkin positiivisessa mielessä. Kirjoitan maantiedon silloin sähköisenä, ja nyt kun olen saanut kokonaiskuvan siitä, millainen koetilanne tulee olemaan, uskon, että osaan nyt valmistautua siihen paremmin kuin jos en olisi tähän harjoitukseen osallistunut.”
Aikuislukiomme rehtori Marja-Leena Ruha-Tuomola oli harjoituskokeen jälkeen luottavaisella mielellä.
”Ennakkohuolestumiseni näytti olleen tarpeetonta,” Ruha-Tuomola sanoo. ”Tilanne sujui hallitusti ja ohjeiden mukaisesti. Taitava mikrotukemme Tom oli voimiaan säästelemättä huolehtinut salin tekniikan kuntoon. Harjoitustilanteessa meillä oli vielä Tomin lisäksi Ilkka ja Jukka, jotka avustivat teknisissä pulmissa opiskelijoita.”
”Valvovat opettajat olivat perehtyneet tehtäviinsä hyvin ja hoitivat oman osuutensa uudessa tilanteessa erinomaisesti. Aikuislukiossa ylioppilaskirjoitusten käytännön järjestelyistä vastaava opettajamme Jaana on vuosien ajan ohjannut erinomaisesti opettajat ja rehtorin toimimaan oikeaoppisesti lautakunnan sääntöjen mukaan, ja nyt hän on ohjeistanut meitä sähköisten kokeiden toimeenpanoon yhdessä päiväpuolen apulaisrehtori Annen kanssa.”
”Näytti siltä, että opiskelijat olivat innostuneita ja varsin luontevasti tilanteen ottavia. Koesalissa kirjoittivat samanaikaisesti päiväkoulun lukio-opiskelijat ja aikuislukion opiskelijat, samoin valvovat opettajat olivat molemmilta puolilta. Löysimme yhdessä kehittämiskohteita ja tulemme niitä myös yhdessä ratkomaan. Sähköisen koepäivän onnistumisesta kiitokset kuuluu TYK:in ammattitaitoiselle henkilöstölle ja uudenlaiseen opiskeluun motivoituneille opiskelijoille.’’
Harjoituskokeen valvojien ohjeet
Aikuislukiossamme ylioppilaskirjoitusten käytännön järjestelyistä vastaava opettaja Jaana Uitti oli tyytyväinen tekniseen tukitiimiin harjoituskoepäivänä.
”Sähköisen YO-kokeen harjoituskoe teetätti etukäteen paljon työtä ja aiheutti epävarmuutta. Tarkkaa tietoa asioista tuli YTL:stä tipoittain ja vain paria päivää aikaisemmin tuli vielä tiedote ohjelman virhetoiminnasta,” Uitti toteaa.
”Teknisesti päivä sujui käsittämättömän moiteettomasti ja suurena apuna oli tehokas tekninen tukitiimimme: Tom, Jukka ja Ilkka. Olo oli turvallinen, kun tiesi heidän olevan koko ajan läsnä.”
Valvoville opettajille oli uudenlainen tilanne, kun valvojat eivät nähneet koetehtäviä kokeen aikana.
”Koe herätti paljon kiinnostusta opettajissa, valvojatkaan eivät nähneet kysymyksiä, kuuntelustakaan kuulleet pihahdustakaan. Siinä mielessä oli vähän sokko olo.”
Koulumme mikrotuen Tom Bosaksen mukaan harjoituskoe sujui hyvin.
”Harjoituskoe sujui hyvin, oli positiivinen yllätys ettei kokeen aikana tullut vastaan yhtään vakavampaa ongelmaa.”
”Kokeesta kerätään kommentteja valvojilta ja opiskelijoilta. Harjoitukset luovat rutiinia ja nostavat esiin käytännöissä olevia ongelmia.”
Luonnosteluun käytettiin sähköisessä harjoituskokeessakin perinteikkäästi kynää, kumia ja suttupaperia.
Teksti ja kuvat: Jutta Heikkinen
Uusi, upea oppilaskunnan hallitus!
27.1.2016
Töölön yhteiskoulun aikuislukion kaikki opiskelijat kuuluvat koulun oppilaskuntaan.
Oppilaskunnasta on valittu hallitus, joka on lukuvuonna 2015–2016 toiminut aktiivisesti. Hallitukseen on kuulunut kymmenen peruskoulun opiskelijaa eli Abdulkadir Ahmad Hersh, Al Oso Idris, Farah Johro, Ali Mahamed Huseen, Ali Hassan Salada, Solano Jose, Sory Karim, Isaaq Nimco, Niina Varsila ja Sundarasekara Udeni, joka on ollut myös oppilaskunnan puheenjohtaja ja edustanut oppilaskuntaa johtokunnan kokouksissa. LUVAn opiskelijoita on ollut mukana oppilaskunnassa kaksi eli Sheikh Musse Asha ja Banay Zainab. Lukiota on oppilaskunnassa edustanut Siljander Annina. Oppilaskunnan ohjaavana opettajana on toiminut Merja Virtanen.
Oppilaskunta on kokoontunut keskimäärin pari kertaa kuukaudessa ja keskustellut opiskelijoiden esille ottamista asioista. Joulukuun 9. päivä oppilaskunta järjesti koko koululle suuren suosion saaneen talvijuhlan, jossa nautittiin mukavasta ohjelmasta, hyvästä tarjoilusta ja yhdessäolosta. Oppilaskunnan hallituksen ahkeran työskentelyn koulu palkitsi tarjoamalla hallituksen jäsenille perjantaina 4.12. herkullisen aterian Kulttuurikeskus Caisan kurdiravintola Mesopotamiassa. Kevätlukukauden ohjelmaan on suunniteltu pienimuotoista ystävänpäivän tapahtumaa ja kaikille opiskelijoille yhteistä kevään juhlaa.
Kuva oppilaskunnan hallituksesta syyskuussa 2015. Kuvasta puuttuu osa oppilaskunnan hallituksen jäsenistä. Oppilaskunnan ohjaava opettaja Merja Virtanen oikeassa yläkulmassa.
Teksti: Merja Virtanen
Kuva: Jutta Heikkinen
Avuliaat tutorit peruskouluopiskelijoiden tukena
25.1.2016
Tutoropiskelijoilla on tärkeä tehtävä toimia uusien opiskelijoiden vertaistukena. Keväällä 2015 tutoriksi haki monta opiskelijaa ja heidän joukostaan tehtävään valittiin kahdeksan innokasta opiskelijaa.
Syksyn alkaessa yksi hakijoista totesi aikataulunsa sen verran kiireiseksi, että vetäytyi tehtävästään, joten lukuvuoden 2015–2016 tutortoiminnassa ovat olleet mukana seuraavat henkilöt: Abdulkadir Ahmed Hersh, Al Oso Idris, Farah Johro, Ali Mahamed Huseen, Isaaq Nimco, Ali Hassan Salada ja Sundarasekara Udeni. Tutoreiden ohjaavana opettajana on toiminut Merja Virtanen.
Peruskoulun tutor-opiskelijat, kuva otettu keväällä 2015.
Tutoreilla on ollut yhteisiä tapaamisia ohjaavan opettajansa kanssa, jolloin on suunniteltu yhdessä toimintaa ja mietitty, miten tarjota parasta mahdollista tukea uusille opiskelijoille. Tutorit saivat toimintansa tueksi myös vihkosen, jossa käsitellään tutorin toimintaa ja tehtäviä koulussamme.
Tutorit ovat olleet mukana sekä syksyllä että keväällä aloittavien ryhmien alkuinfopäivässä. Tutoreiden avustuksella on sekä keväällä että syksyllä aloittaneille ryhmille järjestetty pian opintojen alettua oma ryhmäytymispäivänsä, jossa tutorit ovat olleet mukana ohjaamassa erilaisia tutustumisleikkejä.
Kielitestipäivinä tutorit ovat olleet käytävillä ohjaamassa peruskouluumme hakevia opiskelijoita oikeisiin paikkoihin. Jokaisella tutorilla on myös ollut lukukausien alussa kanslian edessä oma viikoittainen päivystysaikansa, jolloin he ovat olleet paikalla valmiina auttamaan apua tarvitsevia opiskelijoita. Eniten tutoreilta on pyydetty apua luokkatilojen etsinnässä ja uusintakokeisiin ilmoittautumisessa. Tutorit ovat hoitaneet tehtäviään esimerkillisesti.
Kuvat syksyn (yllä) ja kevään (alla) ryhmäytymispäivistä.
Teksti: Merja Virtanen
Kuvat: Merja Virtanen ja Jutta Heikkinen
Oppilaskunnan hallituksen järjestämä talvijuhla opiskelijoille 9.12.2015
11.12.2015
Syyslukukauden lähestyessä loppuaan aikuislukion oppilaskunnan hallitus järjesti talvijuhlan keskiviikkona 9.12.2015 aikuislukion opiskelijoille ja opettajille sekä muulle henkilökunnalle. Tarjolla oli glögiä, teetä, pipareita ja keksejä.
Oppilaskunnan hallitus oli järjestänyt pienen tietokilpailun koulusta. Palkintona arvottiin lahjakortteja koulun iltakahvioon. Lisäksi oppilaskunnan hallitus esitti faktatietoa joulusta erilaisten lukujen muodossa.
Aikuislukion opettaja Päivi Turumäki esitti juhlassa kappaleen ’’You’ve Got a Friend’’. Myös ryhmä aikuislukion opettajia esitti kappaleen ’’Lintu ja Lapsi’’.
Aikuislukion opettajat esiintyivät talvijuhlassa.
Yhteisessä iltahetkessä vallitsi lämmin ja seesteinen tunnelma.
Kiitos oppilaskunnan hallitukselle tapahtuman järjestämisestä!
Teksti: Jutta Heikkinen ja Petri Loman
Kuvat: Jutta Heikkinen ja Petri Loman
Aikuislukion lakkiaisjuhla 4.12.2015
7.12.2015
Syksyn 2015 lakkiaisjuhlaa vietettiin perjantaina 4.12. klo 17.00 alkaen perinteiseen tapaan koulun juhlasalissa. Aikuislukiosta valmistui tänä syksynä 43 uutta ylioppilasta.
Viime hetken valmisteluita.
Kanslian väki Jutta Heikkinen ja Petri Loman odottivat juhlaa.
Lakkiaisissa avustivat opettajat Tiina Korkiakangas ja Satu Mattila.
Tiina (vasemmalla) piti myös puheen valmistuville ylioppilaille.
Rehtori Marja-Leena Ruha-Tuomola.
Tämän syksyn airuina toimivat Hardi Osman ja Jennylee Pietiläinen.
Ylioppilaan puheen piti Anette Holmström.
Koulumme perustajan nimeä kantava Yrjö Jahnssonin säätiö perustettiin 1950-luvulla. Aikuislukiostamme valmistuvat ylioppilaat saavat lukuvuosittain säätiön myöntämiä stipendirahoja. Tämän lisäksi Töölön yhteiskoulu Oy:n hallitus myöntää stipendejä koulustamme valmistuville opiskelijoille.
Tänä syksynä stipendit jaettiin seuraaville henkilöille:
Yrjö Jahnssonin säätiön stipendit
Holmström Anette
Imbert Sara
Karja Hemmo
Keränen Fanny
Töölön Yhteiskoulu Oy:n hallituksen myöntämät stipendit
Golf Aulikki
Graydi Galit
Halme Hanna
Kalske Ville
Suomala Linnea
Suursalmi Tuomo
Teksti: Jutta Heikkinen
Kuvat: Jutta Heikkinen ja Petri Loman
Perusopetuksen opiskelijoiden ryhmäytymispäivä 16.10.2015
2.11.2015
Tänä syksynä peruskoulun aloittaneet opiskelijat osallistuivat ryhmäytymispäivään lokakuussa. Ryhmäytymispäivään uusien peruskouluopiskelijoiden lisäksi osallistuivat koulun uudet tutor-opiskelijat.
Ryhmäytymispäivä järjestettiin perjantaina 16.10.2015 koulun liikuntasalissa ennen koepalautusiltaa. Päivän tarkoitus oli tutustuttaa uusia opiskelijoita toisiinsa ja tutoreihin. Tutorit saivat harjoitusta ryhmien ohjaamisessa, ja kaikki osallistujat harjoittelivat ryhmissä toimimista ja suomenkielisten ohjeiden kuuntelemista.
Leikkimielisten tehtävien jälkeen tutorit järjestivät mehu- ja keksitarjoilun. Kaikki opiskelijat vaikuttivat tyytyväisiltä päivään ja kiittelivät hauskoja tehtäviä. Tutorit olivat hienosti mukana järjestämässä tapahtumaa!
Töölön yhteiskoulun aikuislukion tutor-opiskelijat. Kuva otettu viime keväänä.
Osa ryhmäytymispäivään osallistuneista opiskelijoista.
Teksti ja kuvat: Merja Virtanen ja Jutta Heikkinen
Perjantaina 2.10.2015 järjestettiin valtakunnallinen äidinkielen sähköinen ylioppilasharjoituskoe. Harjoituskoe oli kouluille vapaaehtoinen – ja aikuislukiomme oli tietysti innoissaan menossa mukana.
Ylioppilastutkinnon sähköistyminen alkaa syksyllä 2016, jolloin kirjoitetaan ensimmäiset sähköiset yo-kokeet saksan, maantiedon ja filosofian osalta. Sähköinen yo-koe tuo mukanaan kouluille ja kokelaille monenlaisia muutoksia, joihin on hyvä varautua perinpohjaisesti ja hyvissä ajoin etukäteen, jotta kokeet tulevaisuudessa sujuisivat mahdollisimman mutkattomasti.
Lähitulevaisuudessa tullaan järjestämään vielä alustavasti kaksi harjoituskoetta, joista toinen on jo vahvistettu, 6.4.2016 kaikille kouluille järjestettävä pakollinen ”kenraaliharjoitus” ja toinen niin sanotusti ”katastrofiharjoitus”, jolloin on tarkoitus harjoitella tilanteita, jolloin jotain menee pieleen, esimerkiksi sähköjen katkeaminen tai tietokoneen hajoaminen. Tästä katastrofiharjoituksesta ja sen ajankohdasta YTL tiedottaa myöhemmin (Lähteet Digabin internetsivuilta).
Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Sanna Karilainen kertoo aikuislukiossamme 2.10. järjestetystä harjoituskokeesta seuraavasti:
’’Kokeen aloitus sujui sutjakkaasti (nopeammin kuin olimme ajatelleet), ja kaikki ryhmäni opiskelijat pitivät uudesta koemuodosta, mutta osa kaipasi tehtävien aineistoja paperisina. Itse koneella kirjoittaminen oli opiskelijoitteni mielestä paras asia uudistuksessa, ei niinkään se, että tehtävät ja aineistot olivat koneella.’’
’’Vessatus ja poistuminen salista ym. sujuivat vakiintuneiden yo-käytänteiden mukaan. Näyttö tuli laittaa näytönsäästötilaan opiskelijan poistuessa vessaan mahdollisten lunttauksien ehkäisemiseksi.’’
Harjoituskokeiden korjaamisesta hän tuumaa seuraavasti:
’’Opettajakunta lienee kahtiajakautunut muuttuvaan systeemiin suhtautumisensa suhteen. Itse olen poikkeuksellisesti konservatiivinen, sillä korjaan mieluummin kynällä paperisia kokeita kuin tuijotan tietokoneeni näyttöä. Toki kokeiden arviointi oli helppoa uudella systeemillä. Siihen lienee nyt vain totuttava.’’
Kaiken kaikkiaan sähköinen harjoituskoe sujui erinomaisesti, eikä oikeastaan minkäänlaisia yllätyksiä tullut vastaan. Näyttää siltä, että valmistautuminen sähköiseen yo-tulevaisuuteen on hyvällä mallilla!
Töölön yhteiskoulun aikuislukion lukuvuosi 2015-2016 käynnistyi avoimien ovien tilaisuudella torstaina 27.8.2015 klo 17.30 alkaen. Avoimien ovien iltana toivotettiin sekä uudet että jatkavat opiskelijat tervetulleiksi uuteen lukuvuoteen. Tilaisuus oli kaikille avoin, joten tervetulleita olivat kaikki muutkin aikuislukio-opinnoista kiinnostuneet.
Tilaisuus järjestettiin neljättä kertaa koulun ala-aulassa, johon oli pystytetty erilaisia pisteitä oppiaineittain.
Illan aikana järjestettiin paneelikeskusteluja, joissa haastateltiin koulun opettajia ja oppilaita. Tarjolla oli perinteiseen tapaan myös livemusiikkia, sekä kahvi- ja kakkutarjoilu. Illan musiikista vastasi Eero Tiilikainen, joka esiintyi avoimissa ovissa myös edeltävänä vuonna. Kahvituksesta vastasivat päiväkoulun yläkoululaiset.
Uusi lukuvuosi aloitettiin jälleen iloisella mielellä ja hymyillen, kiitos tapahtumaan osallistuneille!