Tänä syksynä Töölön yhteiskoulu pääsi mukaan aivan uuteen Aaltonautti-projektiin. Projekti järjestetään yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa ja lukiolaiset pääsevät suorittamaan samoja kursseja kuin Aallon omat opiskelijat Aaltonautti-sivuainekokonaisuudesta.
Kurssien teemoina ovat poikkitieteellisyys (mm. kauppatieteet, muotoilu ja tekniikka) ja yrittäjyys. Opetuskielenä on englanti, ja kursseilla korostetaan ryhmätyö- ja kommunikaatiotaitoja.
TYKistä pääsi mukaan viisi lukion kakkosta, ja Lauttasaaren Yhteiskoulusta osallistui yksi lukiolainen. He osallistuivat syksyn ajan Contemporary Topics on Product Liability -kurssille, jonka aiheena oli tuotteiden elinkaari. Kurssin alussa osallistujat jaettiin kahteen ryhmään, molemmissa ryhmissä oli sekaisin lukiolaisia, Aallon omia opiskelijoita ja vaihto-opiskelijoita (Kiinasta ja Espanjasta). Kommunikointikielenä oli siis välttämätöntä käyttää englantia. Molemmat ryhmät valitsivat kaksi tuotetta, joita he vertailivat syksyn aikana erilaisten tehtävien kautta.
Kurssiin kuului noin kolmen viikon välein luento Aalto-yliopistolla Design Factoryn tiloissa. Luennoilla oli vierailijoina mm. Kari Hiltunen Nokialta puhumassa materiaalilähteistä ja tehokkuudesta, Thomas Andersson Ecobiolta aiheenaan elinkaariarviointi, Hannu Kiviranta Terveyden ja Hyvinvoinnin laitokselta pohjusti terveysvaikutukset-tehtävää ja Chiara Lombardini Helsingin Yliopistolta luennoi ympäristötaloustieteestä. Salla Ahonen Microsoftilta piti erittäin mielenkiintoisen esityksen mm. siitä, miten yritys voi alihankkijoiden kautta saada negatiivista julkisuutta, jos käyttää esimerkiksi konfliktialueilta peräisin olevia mineraaleja.
Jokaisen luennon aiheesta Aaltonautit tekivät ryhmissä kolmen viikon aikana kirjallisen tuotoksen ja pitivät seuraavalla tapaamiskerralla noin 15–20 minuutin esityksen. Ja nämäkin englanniksi! Viimeisellä tapaamiskerralla järjestettiin väittely molempien ryhmien aiheista.
TYK:n lukiolaiset saivat kurssin myötä aivan uudenlaisen kokemuksen yliopisto-opiskelusta! Viisikkomme on oppinut pitkäjänteistä projektityöskentelyä kansainvälisessä ilmapiirissä ja vahvistanut esiintymistaitojaan etenkin englanniksi. Näitä taitoja he tulevat käyttämään takuuvarmasti myös tulevaisuudessa niin jatko-opinnoissaan kuin työelämässäkin!
Keväällä pyörähtää käyntiin toinen kurssi, Challenge Breakers, jonka perustana on ongelmalähtöinen ja käytännönläheinen oppiminen. Osallistujat valitsevat yhden myytin tai urbaanilegendan ja tutkivat sen paikkansapitävyyttä. Edellisvuonna kurssilla oli rakennettu oikean kokoinen piparkakkutalo! Mielenkiintoista nähdä, mitä omat tykkiläisemme keksivätkään, kun päästävät luovuutensa valloilleen!